Kultowe rzeczy

[przedruk z Onet.pl]

Kultowe rzeczy: polska porcelana z burzliwą historią i nowym wizerunkiem

Serwis Fryderyka z manufaktury Krzysztof to jedna z tych rzeczy, które zna niemal każdy Polak. Marka nie zatrzymuje się jednak na tym,
co było. W ostatnich latach przeszła spory lifting i dziś wprowadza na rynek nowe wzory pod nazwą Kristoff. Stanowią one doskonałe
połączenie tradycji z nowoczesnością.

Fryderyka to serwis powstały w 1936 roku. Jego klasyczne formy i przystępne zdobienia spowodowały, że błyskawicznie zyskał status
kultowego. Nawet wojna nie zatrzymała rozwoju jego kariery. W dobie PRL-u był bez mała znajdował się na niemal każdym polskim stole.
Serwis ten jest jednym z bestsellerów marki Krzysztof. Wałbrzyska manufaktura porcelany ma już blisko 200 lat. Choć Fryderyka pozwoliła
jej się utrzymać na powierzchni przez ostatnie dziesięciolecia, to po zmianie właściciela nie chce się zatrzymywać na przeszłości. Z
odświeżonym brandem i ofertą podbija serca kolejnych pokoleń.

 

Początki Krzysztofa

Wszystko zaczęło się w 1831 roku, kiedy to Carl Krister wykupił w Wałbrzychu dwie małe fabryki fajansu i połączył je w jedno
przedsiębiorstwo, dając początek słynnej manufakturze. Krister urodził w Nysie, w niezbyt zamożnej rodzinie. Ciężką pracą i determinacją
doszedł do wielkich pieniędzy, przez co zyskał przezwisko "śląskiego Rockefellera". Swoje zainteresowania skierował ku porcelanie, gdyż
sam zajmował się jej dekorowaniem. W nowo powstałej manufakturze zamiast na tworzeniu wybujałych form, koncentrował się na efektownych
malunkach. Jego wyroby wymagały przez to dużych nakładów pracy, ale trud zdecydowanie się opłacił, bo produkty z Wałbrzycha stały się
łatwo rozpoznawalne. W połowie XIX wieku Krister Porzellan Manufaktur był już czołowym zakładem produkcji porcelany w Europie,
sprzedając również swoje wyroby w Ameryce Północnej.
 

Nowa rzeczywistość

Koniec wieku XIX przyniósł śląskiemu zakładowi spore kłopoty finansowe. Sytuacja stała się tak zła, że manufaktura stanęła na progu
bankructwa. W 1920 roku firmę przejął koncern Rosenthala, co ocaliło ją przed zamknięciem. Tak manufaktura funkcjonowała do 1945 roku. W
tym okresie powstała właśnie Fryderyka. Fason serwisu nawiązuje formą do stylistyki XVII-wiecznego, włoskiego baroku, znanego z bogatych
i fantazyjnych zdobień. Powierzchnię naczyń zdobi delikatny, acz żywiołowy roślinno-kwiatowy relief.

Po wojnie firma została przejęta przez władze polskie i zyskała nową nazwę Zakłady Porcelany Stołowej Krzysztof. Znakiem handlowym,
którym fabryka posługuje się od 1953 roku jest "W – Wawel". Na krótki czas próbowano nazwę fabryki zmienić właśnie na Wawel, ale
spotkało się to z żywym protestem załogi.

Druga połowa XX wieku była dla zakładów czasem bardzo pomyślnym. Fabryka starała się nadążać za modą. Z jednej strony nieprzerwanie
trwała produkcja Fryderyki, z drugiej eksperymentowano z nowymi wzorami i technologiami. W latach 50. wśród wyrobów Krzysztofa znalazły
się wazony Danuty Duszniak z serii Rock and Roll czy picassowskie talerze Teresy Waligórskiej.

Kolejny kryzys dla fabryki przyszedł w latach 90. XX wieku. Transformacja gospodarcza odbiła się na zakładach silnym piętnem. Zostały
postawione w stan upadłości, by odrodzić się najpierw jako spółka akcyjna, a następnie trafić w 2010 roku w prywatne ręce rodziny
Jarząbków.


 

Nowa era polskiej porcelany

Dziś Fabryka Porcelany Krzysztof prężnie prosperuje. Nowi właściciele uruchomili linię Kristoff Design, która we współpracy z uznanymi
designerami tworzy nowoczesne kolekcje. Szczególnie warty wspomnienia jest serwis Circus autorstwa Marka Mielnickiego. W formie
nawiązuje on do Fryderyki, ale zdobienia to współczesne malunki inspirowane cyrkiem. Całość daje bardzo nowoczesny wyraz. Serwis zdobył
wiele nagród na całym świecie, co tylko potwierdza, że jakość w zakładach Krzysztof dalej jest priorytetem.

Bez wątpienia to jedna z tych marek, które chcemy dalej mieć w swoich domach. Do dziś porcelana Krzysztof to znakomite połączenie
tradycji z nowoczesnością.
Autor: Anna Oporska Źródło: Onet


Zapraszamy do zobaczenia artykułu na stronie Onet.pl - kliknij aby otworzyć.



Newsletter

Zapisz się i bądź na bieżąco z promocjami...

design by : LEMONPIXEL.pl